تعقیب هوشمند یا Smart Tracking در دوربین مداربسته

تعقیب هوشمند اهداف یا Smart Tracking تکنولوژی ای مبتنی بر پردازش تصویر است که در دوربین های گردان به کاربرد کمک می کند از طریق دوربین اهداف مورد نظر خود را دنبال کند.
تعقیب هوشمند چه فایده ای دارد؟
یکی از بزرگترین نقاط ضعف دوربین های مداربسته گردان این است که آنها با وجود امکان چرخش در جهت های متفاوت در یک لحظه می توانند یک محل یا هدف را نشان دهند. این موضوع باعث می شود نتوان به صورت موثر از آنها برای پوشش دادن یک محیط وسیع استفاده کرد، مگر اینکه دوربین دارای یک اپراتور همیشگی باشد.
تعقیب هوشمند یا Smart Tracking چطور کار می کند؟
با استفاده از این تکنولوژی دوربین قادر است یک هدف را (به از روشهای مختلفی شناسایی می شود) مشخص کرده و آن را در طول بازه دید خود (که معمولا بسیار وسیع است) دنبال کند. این قابلیت به شما این امکان را میدهد که دوربین را در محلی قرار دهید و بدون دغدغه بتوانید روند جابه جایی افراد را تعقیب کنید. قابلیت تعقیب هوشمند به ویژه برای ورودی هایی که حساسیت بالایی دارند و تعداد افراد وارد شوند به آنها کم است بسیار موثر است.
دوربین چطور اهداف را شناسایی می کند؟
روش های شناسایی اهداف برای این قابلیت بسیار متفاوت است و با پیشرفت علم پردازش تصویر هر روز در حال افزایش هستند. در حال حاضر از روش های زیر برای شناسایی هدف استفاده می شود:

Manual (دستی): در این حالت شما به صورت دستی یک هدف را برای دوربین مشخص می کنید و دوربین به طور خودکار در بازه دید خود آن را دنبال می کند.

Line crossing trigger (فعال شدن با عبور از خط): در این حالت شما خطی فرضی را برای دوربین مشخص می کنید، با عبور هر هدف متحرک از این خط، دوربین به صورت خودکار در بازه دید خود آن را دنبال می کند.

Region entrance/exiting trigger (فعال شدن با ورود یا خروج از یک ناحیه): در این حالت شما یک ناحیه مجازی را برای دوربین تعریف می کنید. بسته تنظیمات شما با وارد شدن یا خارج شدن چیزی به این منطقه، دوربین آن را به صورت هدف دنبال خواهد کرد.

Unattended baggage trigger (توجه به بار بدون صاحب): در این حالت دوربین می تواند بارهایی که برای مدتی مشخص بدون صاحب در یک محل عمومی را شده اند را شناسایی کرده و آنها را به طور دقیق در تصویر نشان دهد (روی آنها زوم کند) از این قابلیت معمولا برای محیطهای عمومی شلوغ مثل فرودگاه ها با هدف شناسایی عوامل احتمالی خرابکاری یا بمب گذاری استفاده می شود.

Object removal trigge (توجه به حذف شی): در این حالت دوربین می تواند حذف یک شی ثابت در محیط را نشان دهد. از این قابلیت برای محیطهایی که دارای اشیا حساس و ثابت هستند مثل موزه ها استفاده می شود. در صورتیکه یکی از اشیا محل حذف شود دوربین حذف آن را نشان میدهد.


با توجه به ساختار تعقیب هوشمند استفاده از این قابلیت تنها برای دوربین های مداربسته گردان قابل انجام است.
دوربین مداربسته رو به رشد قابلیت های هوشمند
با توجه به حرکت بازار به نظر می رسد شرکت های بزرگ سازنده سیستم های حفاظتی در حال سرمایه گذاری بر روی ایجاد قابلیت های هوشمند به منظور بهبود عملکرد حفاظتی نظارتی دوربین های مداربسته هستند. این قابلیت ها به کاربر کمک می کند تا با گذاشتن زمان و نیروی انسانی کمتر بتواند اهداف خود را شناسایی کند.